Vem passar en P-Dator för?

Min spontana reaktion när jag jag hörde talas av p-datorer var i princip "Intressant, men låter jobbigt, inget för mig". Senare insåg jag dock att P-Datorn passade mig perfekt, den var ju just för mig. Så för vem passar den för, och kanske ännu viktigar, vem passar den inte för?
 
En P-Dator går ju som sagt ut på att den med hjälp av en termometer mäter din basaltemperatur och lär sig hur den ändrar sig under menscykeln. För att kunna få fram ett trovärdigt resultat så måste man ha sovit i minst fyra timmar innan man mäter temperaturen, vilket gör att personer med diverse sömnproblem inte alltid kan använda den. Om man äter mediciner som på något vis ändrar ens temp så är en p-dator inte heller pålitligt, likadant om man har en extremt oregelbunden temperatur
 
Men en stor faktor som avgör om en p-dator är något för dig skulle jag säga är ens sexuella preferenser. För med en p-dator så får man inget skydd, så som man får av p-piller och kondomer, man får bara vetskap om när man kan bli gravid, vilket brukar vara under ca 10 dagar. Så vill du och din partner kunna ha oskyddat, omslutande sex dagligen/när som helst så kan en p-dator upplevas som väldigt begränsande, då du kanske bara har 10-15 mensfria, ickefertila dagar under en cykel. Detta varierar ju dock beroende på längden på din cykle och längden på mensen.
 
Så är du inte beredd att kompromissa med ditt sexliv kanske det här inte är det bästa alternativet. Sen är det ju rätt bra att komma ihåg att det finns tusentals andra sett att ha sex på än just omslutande sex, och om man vill kan man ju se begränsingen som en utmaning! Dessutom så går det ju självklart bra att kombiner en dator med någon typ av barriärmetod, såsom kondom, pessar eller femidom. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: